The Super Mario Bros. Movie

The Super Mario Bros. Movie

Lyckas Illumination bryta TV-spelsförbannelsen med sin nya Mario-rulle? Filmredaktör André har svaret i form av ett betyg. Let's-a-goooo!

The Super Mario Bros. Movie
Bros before fungus!

Det är ingen som riktigt tror på Mario-bröderna när de löper linan ut och startar eget rörmokeri i Brooklyn. Inte ens deras familj visar något förtroende för storebrorsan Mario, men när han och Luigi kastas in i en magisk dimension där en gigantisk sköldpadda hotar att förinta ett svamprike måste han inte bara rädda brorsan från Koopa-klanens klor - han får också chansen att bevisa sig själv, en gång för alla.

Illumination förstår verkligen det här med att uppsluka tittare med färgsprakande animation. Nintendos spel är som gjorda för filmstudion, som på senare har visat jättar som Pixar var skåpet ska stå med sina vackert datoranimerade familjerullar. The Super Mario Bros. Movie är inget undantag och kan mycket väl vara den snyggaste filmen de har släppt hittills, där allt från Brooklyn till Donkey Kongs grönskande djungelbanor är rena rama ögongodiset. Det här är fanservice på en nästintill pervers nivå om man sitter på flera Mario-spel under bältet.

Filmen slösar inte heller någon som helst tid med handlingen och som på en timme och 30 minuter uppfyller Marios hjälteresa på vita duken med dunder och brak. Inte för att handlingen egentligen är särskilt stark, egentligen. Sanningen är att den är lövtunn som bäst och du vet precis exakt vad du kommer att få sett till intrigen då du mest troligt redan har sett denna film många gånger förr. I The Super Mario Bros. Movie:s fall... gör det dock inte så mycket för egen del. Mario-liren är ju inte direkt kända för att besitta djupgående story och Illumination fångar snarare spelseriens tidlösa essens. Även om manuset inte är den mest inspirerade finns det definitivt mycket inspiration i återskapandet av Nintendos älskade TV-spelikoner in i minsta, färgstarka detalj och hyllningarna till Marios många plattformsäventyr är inget annat än förtjusande.

The Super Mario Bros. Movie
Chris Pratt har länge varit ett kontroversiellt val som Mario, men skådespelaren lyckas faktiskt snabbt smälta in i rollen.

Framförallt gillar jag hur Marios karaktär i själva verket reflekterar spelarens igenkännliga envishet, som i filmen bär den där ihärdigheten som en stolthetsmedalj. Det spelar ingen roll hur många gånger man får stackars Mario dödad i spelen; spelaren kommer alltid att resa på sig igen för att nå toppen av flaggstången och detta är rörande återspeglat i Chris Pratts karismatiske rörpulare, som med eller utan power ups kommer att stå för vad han tycker är rätt. Det är mycket fint hanterat för en film som egentligen saknar en starkare story. Luigi är en kul räddhare, men vars historia trist nog tvärstannar när han väl blir tillfångatagen i Bowsers håla.

Prinsessan Peach i sin tur är stark, slagkraftig, suverän, extremt effektiv - och tråkig. Ibland undrar man varför hon ens behöver Marios hjälp med tanke på hur väl hon ändå sköter varje livsfarlig situation. Hon kunde ha behövt lite mer dimension likt Mario-bröderna och hennes bakgrundshistoria kunde ha fått lite mer mening. Frenemy-relationen mellan Mario och Seth Rogens stöddiga Kong-apa fungerar dock överraskande väl med tanke på karaktärernas historik och det märks att Jack Black har väldigt roligt med skräcködlan Bowser, som här trånar mer efter Peach än herravälde. Bäst är dock den cyniska lilla Luma-stjärnan som i sin fångenskap längtar efter dödens ljuva famn, som stod för det mesta av publikens skratt.

The Super Mario Bros. Movie är med andra ord en audiovisuell fest för alla Nintendo-älskare därute, som trots brister ändå lyckas fånga plattformsspelens lekfulla anda och smittsamma spelglädje. Filmskaparna uppvisar inget annat än kärlek till dessa svampstampande superbröder och översätter Nintendo-maskotens älskvärdhet med massor av hjärta och energi. Det är också tydligt att Illumination bara har skrapat på ytan och jag ser mer än gärna en uppföljare som fortsätter att utforska Marios fantastiska värld nu när vi äntligen kan förtränga Super Mario-kalkonen från 1993. Let's-a gooo!

The Super Mario Bros. Movie
Det fullständigt haglar av referenser till allt från Luigi's Mansion, Yoshi's Island till Mario Kart.
8 / 10