Valkyria

Valkyria

Bryan Singer är tillbaka med en dramathriller om hur historien kunde förändrats för alltid i slutet av andra världskriget

En vanlig invändning mot Valkyria har varit att: "Ja men man vet ju hur den slutar redan, Hitler mördades inte". True, true. Men för mig är den en rätt klen invändning. Jag kunde till exempel njuta(?) av Titanic eller Greengrass 9/11-film utan att den determinerade utgången ställde till det. Valkyria börjar bra, titeltypsnittet är gudomligt och sedan kommer en monolog på tyska där tyske översten Claus von Stauffenberg i dagboksform förklarar att han är trött på den tyska regimen och tycker något borde göras åt Hitlers maktmissbruk. Sedan, plötsligt, så glider rösten över till engelska i vad som är tänkt som en finurlig övergång. Jaha. Slut på det roliga. Eller kanske inte, men i alla fall slut på mycket av det som hade kunnat bidra till autencitet.

Några minuter senare i filmen så blir Stauffenberg (Tom Cruise) skadad i en brittisk bombattack mot en nordafrikansk bas där han befinner sig. Han blir av med ett öga, några fingrar och en arm och tvingas åka hem till Tyskland. Väl hemma i Tyskland börjar han konspirerar för att sätta igång en kupp vars mål är att mörda Hitler och bli av med naziregimen. Det visar sig att bollen redan är satt i rullning, en hög med högt uppsatta gubbar i nazipartiet och militären har redan skissat på en plan, en plan som Stauffenberg blir ledare för och utvecklar vidare för att även säkra ett maktövertagande efter mordet; Operation Valkyria.

Även om vi vet hur det slutar så har X-Men-regissören Bryan Singer valt att lägga upp det som en thriller med nagelbitande spänningsmoment och tidsfrister. Helt okej val och Singer är duktig på att leverera och driva storys framåt även om han är van vid större gester och pengar sedan dagarna med X-Men och Superman. Filmens både starkaste och svagaste kort är skådespelet. Tom Cruise har jag all respekt för men i den här filmen som stympad tysk överste glänser han inte (även om han ser cool ut i ögonlapp). Däremot är birollerna i filmen alldeles superba. Bill Nighy, Tom Wilkinson, Terence Stamp och Kenneth Branagh är alla ytterst sevärda.

Men det känns onödigt av Singer att förse motståndarrörelsen med amerikanska/engelska accenter och illavarslande tyska brytningar till nazisterna. Sedan har han lite alibimässigt slängt in Stauffenbergs familj i några scener. Antingen borde han skildrat motståndsmännens drivkrafter och situation fullt ut eller möjligen inte alls. Att bara ta in Stauffenbergs guldlockiga familj lite på måfå känns som något som hör hemma i just Hollywood och inte i en film om ett skede i andra världskrigets skede, ett skede som kunnat ändra historien.

Så, jag saknar alltså lite tyngd och några fler kloka val i nyckelelement i filmen. Men en stark 6:a kan jag bjuda på utan problem.

Foxs 2-utgåva innehåller en digital copy. Två kommentarspår är inkluderade. Sedan finns en feature som heter The Journey to Valkyrie där inblandade parter berättar lite om filmens storhet. Höjdpunkten på DVD:n är The Valkyrie Legacy, en dokumentär som berättar mer ingående om Stauffenbergs liv. Bra!

Valkyria
Valkyria
Valkyria