Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      VHS 85

VHS 85

Mackan har spanat in den senaste i ordningen av rysliga videokassetter och är inte det minsta imponerad.

Med regissören David Bruckner i spetsen återvänder VHS för ännu en svängom i rampljuset och bjuder på en ny kavalkad av rysliga små historier, vissa fristående, andra inte. Formulan förblir med andra ord oförändrad från de tidigare fem filmerna. Istället har Bruckner valt att lägga fokus på 80-talsnostalgi med en poster som vältrar sig i passande tidstypisk estetik. Det är en strålande matchning för filmserien och ett välkommet kliv som borde ha banat väg för nya, spännande rysligheter stöpta i det dekadenta årtiondets alla möjliga och omöjliga sensibiliteter.

Så det smärtar därmed extra mycket att se hur Bruckner så totalt och fullkomligt slarvar bort sina chanser och inte vågar, eller förmår att bryta sig loss från teman som redan besökts både en och två gånger av tidigare filmer i serien. VHS 85 har helt enkelt inget att säga, och frånsett den gryniga kvalitén på videomaterialet gör denna femte del i skräcksagan ytterst lite för att förankra de filmade segmenten med årtiondet. Istället är det bara ännu en i raden av ganska trötta uppföljare på Brad Miskas originalkoncept och än värre, kanske den sämsta hittills i följetongen.

Precis som tidigare filmer bjuds vi på rad av olika, korta historier - sex stycken totalt denna gång, där David Bruckners "Total Copy" tjänar som huvudattraktionen i VHS 85. Här blandas korta, snabba nyhetsklipp om en utomjordisk livsform med scener där forskare i ett isolerat laboratorium studerar varelsen som de döpt till Rory. Mellan filmens andra segment får vi följa de anställdas interna diskussioner, se hur Rory utvecklas och omvandlas, innan allt slutligen (föga förvånande) går helt åt pipsvängen.

VHS 85
      Svart och svår™

Det är en historia som under andra omständigheter mycket väl kunnat vara en intressant sådan, men här bara känns rörig, ofärdig och inkompetent genomförd. En halvtaskig mix av element stulna från allsköns annan science-fiction som helt enkelt inte tillåts tid att växa och mogna. Det klickar inte alls med formatet som VHS-serien tillhandahåller och blir därmed lidande. Inte heller blir det värst mycket bättre när "No Wake" tar vid, en trött historia om könsstinna tonåringar som campar vid en övergiven sjö.

Den enda egentliga ljuspunkten som skänker VHS 85 ett kryddmått av kredibilitet kommer efter närmare en timme med den lite Gräsklipparmannen-inspirerade "TKNOGD" där cyberspace kolliderar med frågeställningar om högre makter och tar en oväntat, blodig vändning. Det är det enda segment som faktiskt hängde kvar med mig efter att filmens nästan två timmar långa speltid var över. Strålande inramning, ingen onödig eller krystad dialog och ett avslut som fick en att sitta upp och törsta efter mer. Man kunde inte annat än önska att Natasha Kermani som regisserat klippet hade tillåts mer spelrum och ännu hellre, kontroll över hela filmen.

Det trista är att jag var genuint sugen på VHS 85, hoppades in i det sista att den skulle gå emot seriens trend och faktiskt erbjuda något annorlunda, något nytt och spännande. Istället är det bara mer av detsamma som vi redan sett hundra gånger innan och frånsett Kermanis utsökta historia om virtual reality så var det svårt att mäkta med denna senaste del i VHS-sagan. Känslan av deja vu hängde som en blöt filt över filmen och de många regissörernas bidrag till kavalkaden upplevdes som en samling halvbakade andra sorteringens-historier plockade från R. L. Stines papperskorg.

04 Gamereactor Sverige
      4 / 10
      +