
Kände inte du heller till att Will Smith har huvudrollen i en zombieskjutare till mobiler och PC, utvecklat av kinesiska Tencent? Ingen fara, du är knappast den enda. Titeln, faktiskt recenserad av oss på Gamereactor (en rejäl sågning signerad Petter) har varken attraherat spelare eller kritiker i större utsträckning, och nu har utvecklarna gått ut och berättat för Reuters vilken jätteflopp Undawn är, åtta månader efter lansering.
Titeln, ståtandes med en budget på runt 140 miljoner dollar - i runda slängar drygt dubbelt så mycket som exempelvis Sucker Punchs massiva samurajäventyr Ghost of Tsushima - har endast dragit in en bråkdel av denna. Mer exakt rör det sig om 287 000 dollar, blott 0.2% (!) av den totala insatsen. Spelartoppen nåddes kort efter lansering på drygt 8,5 tusen samtidiga spelare på Steam, men dök därefter kraftigt och snittar numera runt 900 per månad.
I den senaste kvartalsrapporten sade Tencents chief strategy officer James Mitchell till investerarna att de, mycket på grund av den katastrofala utgången för Undawn, numera kommer rikta om spelutvecklingen till kändare serier, enklare partytitlar och Genshin Impact-liknande animerollspel istället.
Tencents chief strategy officer James Mitchell:
We're focusing on fewer bigger budget games, [...] Typically, we're seeking to make the biggest bets around games that either iterate on a successful IP...or games that are iterating around proven gameplay success within a niche and taking those to a more mass market."