
Chelseas 2-0-seger mot Los Angeles FC i klubblags-VM sågs bara av uppskattningsvis 22 137 personer, på en arena som rymmer 71 000 åskådare. Mercedes-Benz Stadium är hemmaarena för en av de mest populära fotbollsklubbarna i MSL, Atlanta United, med ett genomsnitt på 44 000 fans per match, och är också platsen för USA:s herr- och damlandslag.
Biljetterna var till salu under matchen och sänktes till cirka 30 dollar, betydligt mindre än när de tillkännagavs. Detta målar upp en oroande bild för FIFA, vars nya klubblags-VM inte verkar locka många fans i USA, ett land som kommer att vara värd för VM nästa sommar.
Det finns dock andra omständigheter som kan förklara den låga publiksiffran på matchen. En är att det förmodligen inte fanns så många LAFC-fans i Atlanta, som ligger 3 200 km, 2 000 mil från Los Angeles, och den märkliga avsparkstiden, 15:00 lokal tid på en arbetsdag (20:00 BST i Storbritannien), innebär att få LAFC-supportrar kunde ha kunnat närvara.
Andra matcher i klubblags-VM har varit mer framgångsrika, särskilt den mellan PSG och Atlético de Madrid i Los Angeles, med mer än 80 000 åskådare. Öppningsmatchen 0-0 mellan Messis Miami och Al-Ahly sågs av 60 927 på Hard Rock Stadium i Miami, med 93% av kapaciteten.
10-0-förlusten mellan Bayern München och Auckland City bevittnades dock bara av 21 152 fans i Cincinnati (på en arena med en kapacitet på 26 000 personer) och Botafogo mot Seattle Sounders lockade bara 30 000 personer, mindre än hälften av Lumen Field-stadion i Seattle. Från de kommande gruppspelsmatcherna är det bara de med Real Madrid och Boca Juniors som är slutsålda.
Från och med åttondelsfinalerna kan man förvänta sig att fler människor kommer att dyka upp på arenorna från och med åttondelsfinalerna, med kanske starkare lag och mer på spel. FIFA hoppas verkligen det, om de vill undvika internationellt förlöjligande...