Gamereactor Årets Spel 2023:
Årets grafik
Årets karaktär
Årets ljud
Årets remake/remaster
Årets besvikelse
Årets musik
Årets utvecklare
Årets hjärnsläpp
Årets hårdvara
Årets överraskning
(5) Quantum Error
Med tyken ton förklarade studion bakom Quantum Error vid flertalet gånger, via X, till alla som kritiserat eller ifrågasatt deras ambitiösa mix mellan Burning Rangers och Dead Space, att de minsann inte var ett miljardprojekt utan snarare arbetade med en så kallad indiebudget. Och visst, vi kunde absolut uppskatta ambitionsnivån här och vad Teamkill Media försökte åstadkomma men det går heller inte blunda för hur fasansfullt dåligt slutresultatet var. geggiga filmsekvenser, urtrist story, bedrövlig bandesign, hopplösa strider och urdumma fiender gjorde att vi delade ut ett mycket lågt betyg till denna hypade sörja.
(4) The Walking Dead: Destinies
Tanken var ytterst god. I rollen som sheriff Rick Grimes skulle vi få uppleva hela historien ur AMC:s ultrapopulära TV-serie med möjligheten att kunna styra om han och hans vänners öde. Välj in väg, välj dina allierade och dina fiender. Det gick dock inget vidare för utvecklarna här att försöka realisera sin ambitiösa vision och spelet som väl rullades ut på butikshyllorna var en uppvisning i usel mekanik och bedrövlig grafik, för att inte tala om alla buggar.
(3) The Lord of the Rings: Gollum
Redan långt innan release kunde vi höra varningsklockorna klämta vid horisonten. Men inte ens i vår vildaste fantasi kunde vi föreställa oss exakt hur hejdlöst uselt Daedalic Entertainment storsatsning faktiskt skulle visa sig vara. Här snackar vi trots allt om spelet som skulle sätta den tyska studion på kartan, för med Gollum hade dom stora ambitioner. Det hela beskrevs av utvecklarna som en djupt engagerande resa över hela Midgård med den titulära karaktärens delade personlighet i centrum - känslosamt och konfliktfyllt. Något som vi med spelet i hand snabbt kunde konstatera var så långt ifrån sanningen det gick att komma. Nej, vad vi serverades upp var sannerligen inget mästerverk utan snarare Samwise tre månaders gamla potatisgryta som fått stå och dra sig i solen. Packat till bristningsgränsen med buggar, styltiga kontroller, repetitivt, hutlöst fult och betingat med en sömnig, super-linjär design som påminde om något från det tidiga 2000-talet. Gollum var en skymf mot Tolkiens berättelser och en kreation som vi önskade slunga ner i djupet av Mount Doom.
(2) Skull Island: Rise of Kong
Kong var helt plötsligt pytteliten och han rörde sig som ett klot utan egentliga animationer, som rullade fram över dåligt texturerade skämsmiljöer dränkta i textursprickor och andra härliga buggar. Bossarna fastnade i de uselt gjorde miljöerna, Kong fastnade i bossarna och miljöerna fastnade i varandra i vad som utan tvekan var årets näst sämsta skitspel.
Årets sämsta spel 2023:
(1) The Day Before
Det marknadsfördes med trailers och bilder som skvallrade om ett ultrasnyggt MMO där de ryska utvecklarna blandat friskt mellan The Last of Us, The Division, Escape From Tarkov samt Blade & Soul. Vi skulle tillsammans med tusentals andra spelare få utforska ett enormt, katastrofdrabbat, ödelagt New York (med omnejd), kriga mot zombies så väl som mot andra spelare, ingå i grupperingar, uppgradera våra karaktärer, skaffa bostäder och skydd samt njuta av Unrel Engine 5-baserad blizz. Men allt var en bluff. Projektet var en scam för att försöka roffa åt sig investmentpengar som utvecklarna mest troligt hade planerat att dra sig undan med, njuta av en tidig pension. Trailers var fejk. Bilderna vi fick se på förhand var fejk och spelet var på låtsas, även om det "släpptes" och då i form av en så kallad "asset flip" med obefintlig spelbarhet. 72 timmar senare var det bortplockat och begravt och studion stängd. Där... har du årets sämsta spel, om The Day Before nu kan kallas för det.
Gamereactor Årets Spel 2023:
Årets grafik
Årets karaktär
Årets ljud
Årets remake/remaster
Årets besvikelse
Årets musik
Årets utvecklare
Årets hjärnsläpp
Årets hårdvara
Årets överraskning