Gamereactor Game of the Year 2024:
Årets karaktär
Årets hårdvara
Årets ljuddesign
Årets musik
Årets grafik
Årets remake/remaster
Årets besvikelse
Årets överraskning
Årets sämsta
(5) Anger Foot
Visst, Anger Foot är verkligen inget spel som vi kommer att prata om om tre eller fem års tid. Då kommer det att vara glömt som den ultradesignade actionbagatell som det på det stora hela är. Men! Det estetiska i det här spelet måste prisas, och det ordentligt, eftersom det är brutalt egensinnigt utformat med lysande färgkombinationer, underbara miljöer, tokroliga karaktärer och mängder av originella bildeffekter som fick det hela att se ut som en urflippad serietidning dränkt av pastellfärgat blod, snor och saliv.
(4) The Rise of the Golden Idol
The Rise of the Golden Idols föregångare , The Case of the Golden Idol, hade kunnat vara en kandidat över det fulaste spelet som släpptes när det begav sig under år 2022. Därför blev vi väldigt positivt överraskade när vi fick syn på The Rise of the Golden Idol första gången. Nu bjöds vi på oerhört läckra handmålade omgivningar och karaktärer - dock med den unika och karaktäristiska stilen som ettan introducerade intakt. För det är det värt att gå närmare inpå - Golden Idol-spelen har en stil som gör att man direkt känner igen dem och att få den stilen serverad genom stiliga penseldrag gjorde att spelets utvecklare Color Gray Games helt klart hittade rätt denna gången. Med det sagt så är det helt klart ett faktum att The Rise of the Golden Idol är ett av de spel från 2024 som är mest tilltalande estetiskt sett.
(3) Pacific Drive
Varje gång vi tog en tur i vårt mer eller mindre hopsvetsade fordon så bjöds vi på en otrolig atmosfär. Det var resorna i mörkret och i ösregnet som etsade sig fast mest. Hur stämningen kröp sig under huden och hur vi varje gång som vi återvände till vårt garage kunde ta en välförtjänt paus och lugna pulsen en aning. Pacific Drive gjorde mycket med ganska lite. Det målade upp allt med tekniskt ganska enkla medel. Att vi fick ta del av dess miljöer inifrån bilen (till största del) i första person-perspektiv gjorde att man helt drogs in i världen. Att kunna bygga ett spel runt detta och lyckas så väl med det estetiska är imponerande på så många vis. Den ruskigt täta atmosfären har sällan varit så närvarande i ett spel som i detta och så viktig för helhetsintrycket.
(2) Astro Bot
Efter att ha gjort detta i snart 23 års tid nu tycker vi oss kunna känna när vi spelar ett spel om det funnits kärlek, harmoni och skaparglädje bakom de pixlar vi stirrar på, eller inte. Vissa titlar bara sprudlar av den där charmen som Nintendo ofta står för och som många av dagens andra namnstarka storspel kanske saknar. Spel liksom film designas och utformas idag ofta av gigantiska 1000-mannateam baserade på algoritmer, kundundersökningar och sönderanalyserade trender vilket gör att de inte sällan saknar hjärta - ibland även hjärna. Astro Bot var inte ett sånt spel. Inte för en endaste sekund. Det var istället ett äventyr fullkomligt dränkt i charm, hjärta, skaparglädje och fantasirikedom och det estetiska lyckades på bästa sätt kombinera en del gamla troper från genrens toppar med något så snillrikt som en Playstation-fokuserad, lekfull dundervärld som vi aldrig ville lämna.
Å R E T S
E S T E T I K
2 0 2 4
(1) The Plucky Squire
The Plucky Squire etablerade sig som ett av årets mest designmässigt imponerande spel genom att tänja på gränserna för vad ett actionäventyr kan vara. Med sin innovativa övergång mellan tvådimensionella och tredimensionella miljöer där vi fick hoppa mellan sidorna i en sagobok och den omgivande världen, skapade utvecklarna en spelupplevelse som ständigt överraskade och engagerade på ett sömlöst sätt. Varje nivå var en kärleksfullt utformad visuell upplevelse där de färgstarka, lekfulla illustrationerna påminde om klassiska barnböcker - men där en dynamisk designen höll spelupplevelsen fräsch genom hela äventyret. I The Plucky Squire kombinerades innovation och estetik på ett sätt vi sällan ser i spelvärlden och resultatet var ett designmässigt mästerverk som både inspirerade och underhöll, och det är svårt att se hur någon annan titel skulle kunna konkurrera med dess rena kreativitet.