Fans av Final Fantasy har ätit bra den senaste tiden. Förra året släppte Square Enix flaggskepp nummer 16 i serien som, efter vad några skulle kalla för vissa snedsteg i spelserien, återigen lyfte spelares och kritikers förtroende för spelserien. I år fortsatte de med denna framgångssaga när de släppte uppföljaren till remaken av Final Fantasy VII: Remake. Nu är bara frågan vilket av dessa två nya spel som är det absolut bästa...
Karaktärer
I båda dessa Final Fantasy-spel har Square Enix lyckats skapa intressanta karaktärer som varit spännande att följa. Clive Rosfield har en tragisk bakgrundshistoria och en stor börda på sina axlar som han försöker överkomma när han ger sig efter Ultima för att rädda världen från total förintelse. Tillsammans har han med sig Jill, Torgal, Cid och ett par andra karaktärer vilket tyvärr bleknar i jämförelse med Final Fantasy VII: Rebirths följeslagare. För även om dynamiken mellan Jill och Clive är utsökt finns där också en otrolig kemi mellan Cloud och Aerith samt mellan Cloud och Tifa (bland annat). När jag tänker tillbaka på Final Fantasy XVI så minns jag istället de minnesvärda fienderna (Hugo, Barnabas, Benedikta, Ultima) medan det är annorlunda med Rebirth. Där lämnade nämligen både protagonisterna och antagonisterna ett starkt avtryck på mig och därför går det inte att se någon annan än Final Fantasy VII: Rebirth som vinnare i denna kategori. [Vinnare: Final Fantasy VII: Rebirth]
Sidouppdrag
Inget av dessa titlar är snåla på underhållningsfronten vid sidan av huvudberättelsen. I vissa fall öppnade Final Fantasy XVI upp för otroligt intressanta och mörka berättelser i en mycket dyster värld där allting faller samman. Andra gånger kändes de mest repetitiva och bestod av sidouppdrag där jag skulle ta mig till en plats för att hämta/döda något för att sedan återvända och ge en slutrapport innan jobbet var klart. Med Final Fantasy VII: Rebirth är det en helt annan sida där spelare skäms bort med engagerande minispel i minut och parti och ett utsökt kortspel som enkelt stjäl rampljuset från huvudberättelsen. Tack vare att ens följeslagare ofta har en relation till det specifika uppdraget finns där också mer att bygga på, jämfört med Final Fantasy XVI där uppdragen blir aningen mer anonyma. [Vinnare: Final Fantasy VII: Rebirth]
Atmosfär
Fastän dessa spel tillhör samma spelserie så skiljer de sig mycket från varandra sett till atmosfär och ton. Medan Final Fantasy VII: Rebirth ofta bjuder på muntra omgivningar och har karaktärer som lyckats se ljusglimtar i deras uppdrag att förhindra Sephiroths ondskefulla planer, levererar Final Fantasy XVI en hård och sorglig atmosfär. Världen håller på att dö ut och så även dess folk. I samband med lanseringen snackades det mycket om likheterna med Game of Thrones vilket inte alls är en märklig jämförelse. Karaktärernas dialoger och personligheter gör världen ännu mörkare och mer vuxenfokuserat vilket jag personligen saknat i ett tidigare spel i serien. Det är absolut inget fel alls på Final Fantasy VII: Rebirth som snarare erbjuder en varierad atmosfär vilket ofta känns uppfriskande, men samtidigt gillar jag mörkret som präglar XVI rakt igenom som också bidrar mycket till själva berättelsen. [Vinnare: Final Fantasy XVI]
Omspelningsvärde
Ett tecken på att det är ett riktigt bra rollspel är när det finns en stark lust att vilja återvända även efter berättelsens slut. Det har undertecknad gjort i båda dessa fall men det är bara ett av dem som på riktigt känns värt att göra ett återbesök i. I Final Fantasy VII: Rebirth är vissa arenafighter otillgängliga innan spelets slut och ett par frivilliga bossar är över level 70 vilket i stort sett ingen alls kommer att vara i under sin första genomspelningen. Med andra ord är spelet inbjudande även efter berättelsens slut och fortsätter utmana spelaren ordentligt. I Final Fantasy XVI låser man upp en svårare svårighetsgrad efter spelets slut och utöver att klara spelet på den högre svårighetsgraden igen är den enda skillnaden att man andra gången kan låsa upp vapnet Ultima. Det är allt. Inga nya sidouppdrag. Inga unika bossar. Zero! Zip! Nada! Det betyder förvisso inte att det är tråkigt att spela Final Fantasy XVI en gång till, men jämfört med Rebirth lockar det klart mindre. [Vinnare: Final Fantasy VII: Rebirth]
Strider
När Square Enix övergav de turbaserade striderna inför Final Fantasy VII: Remake blev det mycket kontroversiellt och jag har i efterhand sett flera som inte varit intresserade av Rebirth på grund av detta. Striderna i såväl Final Fantasy XVI som Final Fantasy VII: Rebirth utspelar sig ju i realtid och det finns inte mycket tid till funderande (med undantag för att striderna näst intill pausas när du gör dina val av trollformler och val av föremål i Rebirth). Ju längre in i berättelsen man kommer i Final Fantasy XVI, desto bättre blir också striderna. För med nya summons låses nya krafter upp som helt förändrar striderna. Dock blir det ibland lite väl mycket hamrande på knapparna och fokus är ofta på att vara så offensiv som möjligt, snarare än att lista ut en fiendes svagheter som i fallet med Final Fantasy VII: Rebirth. Eftersom du bara kontrollerar Clive i XVI så har det inte en chans mot Rebirth där man sömlöst kan växla mellan tre karaktärer åt gången där var och en besitter unika förmågor. Även här är Final Fantasy XVI chanslöst. [Vinnare: Final Fantasy VII: Rebirth]
TOTALSEGRARE: Final Fantasy VII: Rebirth
Övergången från Remake till Rebirth var gigantisk som polerade i princip alla brister med föregångaren vilket gör det till ett av de absolut bästa spelen i serien. Final Fantasy XVI är ett fantastiskt spel men när det sätts jämte Final Fantasy VII: Rebirth så har de tyvärr inte mycket att komma med. Rebirth är ett mästerverk rakt igenom.
Du har väl inte missat de andra delarna?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt
Elden Ring vs Bloodborne
Gran Turismo 7 vs Grid: Legends
Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla
Animal Crossing: New Horizon vs Disney Dreamlight Valley
Dying Light vs Dying Light 2