Svenska
Gamereactor
artiklar
Ghost of Tsushima

Rise of the Ronin vs Ghost of Tsushima

Under körsbärsträdens kronor gör sig Majsan redo med katanan i högst hugg för att avgöra vilket som är det bästa samurajspelet. Må bästa spel vinna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ljudet av två välslipade katanas som möts ljuder under körsbärsträden. Vida kimonos fladdrar i vinden medans de rosa blombladen faller från trädkronorna. Det kan bara bli en vinnare i striden mellan de två krigande parterna. På ena sidan står Playstation 5 senaste samurajspel Rise of the Ronin och på den andra sidan står förra konsolgenerationens spel till Playstation 4 Ghost of Tsushima. Låt oss se vem som är den värdiga vinnaren i denna kampen. Låt bästa spel vinna!

Grafik
I dessa versus-artiklar är det ibland svårt att välja ett spel framför ett annat för vid många tillfällen är skillnaderna hårfina. Dock i denna fråga behöver jag inte fundera så särskilt mycket för valet är fruktansvärt givet för min del. Rise of the Ronins starkaste sida är inte grafiken tyvärr. Spelet hade i mina ögon en väldigt ojämn grafik vilket kom lite som en överraskning med tanke på att den är gjord särskilt för Playstation 5, en konsol som vi alla vet har styrkan att ge oss allt och lite till. Man skulle mycket väl istället kunna tro att spelet från stund till stund spelats på den äldre PS4 istället.

Men inget ont ska sägas om Playstation 4 för till just den konsolen släpptes Ghost of Tsushima fyra år tidigare och det spelet hade en grafik som fick mig att dra efter andan om och om igen när jag spelade det för första gången. När Rise of the Ronin hållit igen på färgerna och ibland fått spelvärlden att te sig lite färglös och beige tog Ghost of Tsushima i från tårna och gav oss otroligt vackra vyer i starka färger och för egen del måste jag väl säga att det var ett av de snyggaste spelen jag spelade det året. Så här blir det som sagt inget snack om saken, när det gäller det visuella så finns bara en vinnare. Vinnare: Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima
Detta är en annons:

Karaktärer
Jag har lite av ett handikapp i mig för jag har svårt att relatera till karaktärer som jag själv bygger helt från grunden. Vet inte riktigt varför men antagligen baseras det på att mina karaktärer oftast ser ut som karikatyrer och clowner i slutändan som kan vara lite svåra att knyta an till och känna sympati för utan i stället väcker de en önskan att kamma deras luggar istället. Så i Rise of the Ronin får jag just det, svårt att knyta an till min karaktär som jag döpt till Majsan påhittigt nog trots att de har näst intill likadana bakgrunder min Majsan och Jin.

I Ghost of Tsushima spelar vi som Jin Sakai som precis sett sin familj slaktas av Khotun Khan och som därefter får lära sig att kasta sin ära som samuraj i soporna för att kunna hämnas deras död. Och detta kan bara nås genom att strida på samma sätt som fienderna, med lönnmord och från skuggorna. Bägge karaktärerna drivs av hämnd som sin bensin att ta sig vidare. Men av någon anledning känner jag mer för Jin, och jag misstänker att det är för att han introducerades på ett helt annat sätt. För precis som i en bra film behöver man bygga upp en relation till karaktärerna sakta men säkert.

En snabb introfilm gör det liksom inte. Man måste få leva det själv, spela det. En sak till som gör saken värre är att huvudkaraktären i Rise of the Ronin inte talar. Och det som gör det riktigt roligt är att man när man bygger sin gubbe väljer röst på karaktären. Men allt som hörs från min Majsan under spelets gång är grymtningar i stridens hetta. Så jag har alltså specialkomponerade grymtningar, inte så dumt alltså. Vinnare: Ghost of Tsushima

Spelvärlden
Spelvärlden i Ghost of Tsushima är fläskigt stor och jag la sjukt mycket tid på att utforska ön Tsushima under min första genomspelning. Den är sjukt vacker och fylld med massor av hemligheter att upptäcka. Rise of the Ronins spelvärld är på nästan millimetern lika stor om man jämför kartorna men istället för som i Tsushimas fall då kartan är avlång som Sverige är denna karta mer utbredd vilket får den att verka större. Karta är fylld av ännu mer hemligheter och för en levande dammsugare som jag som älskar att utforska är detta lite av ett himmelrike att bege sig in i. I Tsushima var det varma källor som skulle badas i och rävar som skulle följas efter för att hitta gömda altare. Det skulle hackas bambu och skrivas Haiku.

Detta är en annons:

I Ronin så ska det klappas katter och det ska fotograferas olika utsedda platser, hitta förrymda brottslingar och så finns det tre riktigt stora städer att utforska även om jag ibland fick lite kulissvarning när man vandrade runt i dom. Båda spelen har otroligt mycket att hålla en som spelare sysselsatt med i timme efter timme och spelvärldarna levererar verkligen men här spelar första kategorin in stort i vem som vinner, nämligen grafiken. För Ghost of Tsushima med sin otroligt vackra grafik lyckas göra spelvärlden lite mer inbjudande och just det får en verkligen att vilja stanna på ön Tsushima och utforska varje centimeter av den. Vinnare: Ghost of Tsushima

Stridssystem
Bägge spelen har riktigt bra fighting och styrningen sitter riktigt bra i både Ghost of Tsushima och i Rise of the Ronin. Men själva stridssystemet i Rise of the Ronin är lite mer sofistikerat än det tidigare spelet. Medans du i Ghost of Tsushima kan klara dig igenom spelet bra med vad du nästan lär dig i början lär du dig i Rise of the Ronin nya stridsstilar under spelets gång som kan användas beroende på vilket motstånd du möter och du kan med en lätt knapptryckning ändra din stridsstil och dina vapen och seconds som du alltid har nära till hands.

Striderna i Rise of the Ronin är lite snabbare och man får vara lite mer lätt på foten medans Ghost of Tsushima har tyngre dueller som kräver frekventa knapptryckningar på kontrollen men som dock är lite mer förlåtande för det är inte ofta man sätter livet till i spelet. Ki-systemet som återanvänds från Nioh är i Rise of the Ronin riktigt bra och jag gillar verkligen att man kan skrämma iväg motståndarna om man dödar de starkaste fienderna först vilket gör det till en bra strategi genom de flesta strider. Spelet har även en till fördel och det är att du mitt i en strid kan byta karaktär och i stället ta rollen som ditt svärdsyskon och med detta får du då njuta av att slåss med hans stridsstil och hans vapen vilket ger lite omväxling till spelet. För när det gäller strid och bossfighter så är Rise of the Ronin det starkare kortet av dom båda.
Vinnare: Rise of the Ronin

Ghost of Tsushima

Vapen och gadgets
Något som skiljer spelen rejält åt är vapenarsenalen du har till ditt förfogande. I Ghost of Tsushima är det egentligen bara två olika vapen som du har och det är din Katana och din Tonto som du för övrigt bara använder när du smyger och dödar i det tysta. Sen har du ju självklart en pilbåge och krutbomber, men nu snackar vi huvudvapen. I Rise of the Ronin däremot har de slagit till på stort och här har du massa val hur du kan ha ihjäl dina fiender, nämligen tio stycken. Du har självklart Samurajens bästa vän Katanan vid din sida men du kan välja en helt annan arsenal om du så vill. Du kan slåss med spjut, bajonett, dubbla svärd, långsvärd, Odachi, polearm, oxtail blade, sabel och sist men inte minst kanonerna på Majsan, alltså nävarna.

Sen stannar det inte där för nått ska man ju ha som fördel när det skiljer sig 600 år emellan spelen, du har faktiskt till din hjälp både skjutvapen i form av gevär, pistoler och även en eldkastare. Båda spelen har en grappling hook som är fruktansvärt användbar när du vill nå högre höjder men användningen skiljer sig även här markant. I Ghost of Tsushima är det just höjder du använder din grappling hook till men i Rise of the Ronin är mojängen så mycket mer. Den är ett utmärkt vapen i strider då du kan dra fiender emot dig men även slänga i väg dom och till och med strypa dom ovan ifrån takåsarna.

Du kan också använda den till att kasta saker så som explosiva tunnor och annat på motståndaren vilket är sjukt användbart mot de större fienderna man stöter på då och då som behöver lite mer stryk än de vanliga för att bita i gräset. Sen sist men inte minst har vi då vår älskade glidflygare i Rise of the Ronin som gör att man får spara de små benen ibland vilket är ljuvligt för inte nog med att den får dig att ta dig fram snabbt, du får se lite fin utsikt också vilket liksom är grädden på moset och det blir en skön paus ifrån att skumpa runt på hästrumpan. I Ghost of Tsushima har du dock inget val, där är det hästrumpan som gäller för hela slanten. Vinnare: Rise of the Ronin

TOTALSEGRARE: Ghost of Tsushima
Hur mycket jag än gillade Rise of the Ronin och hur kul jag än hade med det så är en fight mot Ghost of Tsushima dömd att misslyckas. 2020 när spelet kom förtrollade det mig helt och jag satt dygnets alla timmar som jag var ledig och bara plöjde min väg igenom Japan för att driva mongolerna på flykt så kanske är inte fighten helt rättvis. Hade jag satt betyg på det spelet idag så hade det fått toppbetyg, för så högt håller jag det.

Och när du kört det bästa blir trots allt alla andra efterapare, de blir något som du alltid jämför med toppen och därför når de liksom aldrig upp till samma nivå. Jag brukar säga att jag inte har allt för många platinumtroféer, men de jag har är på mina favoritspel. Ghost of Tsushima har jag en platinum på och det säger väl allt som behövs säga för min del.

Du har väl inte missat de andra delarna?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt
Elden Ring vs Bloodborne
Gran Turismo 7 vs Grid: Legends
Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla
Animal Crossing: New Horizon vs Disney Dreamlight Valley
Dying Light vs Dying Light 2
Final Fantasy XVI vs Final Fantasy VII: Rebirth
Helldivers 2 vs Warhammer: Darktide
Zelda: Breath of the Wild vs Zelda: Tears of the Kingdom
Starfield vs No Man's Sky

Relaterade texter

Ghost of TsushimaScore

Ghost of Tsushima

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Wigert har tryckt en fräsig rishatt över hjässan och lirat skiten ur den efterlängtade grafikbomben Ghost of Tsushima...

Rise of the Ronin vs Ghost of Tsushima

Rise of the Ronin vs Ghost of Tsushima

ARTIKEL. Skrivet av Marie Liljegren

Ljudet av två välslipade katanas som möts ljuder under körsbärsträden. Vida kimonos fladdrar i vinden medans de rosa blombladen faller från trädkronorna. Det kan bara bli...



Loading next content