Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
artiklar

Assassin's Creed Shadows vs Ghost of Yotei

Det är dags för en ny del i vår artikelserie där vi ställer två spel mot varandra. Denna gången handlar det om två japanska äventyr...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Grafik
Jag avhandlar denna först av det enkla skälet att den faktiskt var svårast. Det finns på ytan väldigt mycket som talar för Sucker Punch och deras senaste titel här. Ghost of Yotei är inte bara otroligt tekniskt läckert. Det bjuder på svindlande vackra vyer och ur ett rent estetiskt perspektiv så är det väldigt, väldigt tjusigt. Det är ofta som att stiga in i en tavla full av vackra färger och hur vinden och det avskalade gränssnittet samspelar gör det till en visuell fantastisk upplevelse. Så, det kan, på ytan, verka som att det skulle vara en ganska enkel match för Ghost of Yotei. Men det går heller inte att blunda för hur läckert det senaste Assassin's Creed ändå är. Mest värt att nämna här är definitivt årstiderna som alla är otroligt fascinerande i sig. De målar landskapen på ett skiftande och storartat vis. Dessutom är många vyer i Shadows minst lika läckra på de som Yotei visar upp. Så, denna punkt blev faktiskt, som jag nämnde i början, ganska svår. Båda spelen är helt enkelt vrålsnygga. Men i slutändan känner jag ändå att det finns en udd gällande Ghost of Yotei gällande framförallt det rent tekniska men även estetiken. Men det är på de flesta områden gällande det grafiska faktiskt väldigt jämnt.
Vinnare: Ghost of Yotei

Berättelse
Det här med hämnd är ett populärt tema och det är nästan lite komiskt hur lika de båda spelen är gällande den övergripande delen av sina berättelser. Karaktärerna drivs främst av att ge upprättelse till sina kära och även om berättelserna inte är några karbonkopior av varandra så har de tillräckligt många gemensamma nämnare för att kunna jämföras. När det kommer till Shadows har det som bekant två huvudpersoner vars personliga vendettor ska avhandlas. Det är många bollar som ska hållas i luften för att göra två protagonisters resor intressanta. Till skillnad från Ghost of Yoteis berättelse som har ett betydligt tydligare fokus. Men det som framförallt särskiljer de båda är att vinnaren av kategorin också har antagonister som känns mer som riktiga hot. Karaktärer som får mer en mer central bakgrund och plats i berättelsen. Där Naoe och Yasukes resa dels då är mer rörig så är också ens måltavlor betydligt mer anonyma och lite väl många. Atsus historia har ett tydligare fokus med mer karismatiska och mer utpräglade bad-guys vilket gör att även denna omgångens vinst tillfaller henne.
Vinnare: Ghost of Yotei

Assassin's Creed Shadows vs Ghost of Yotei

Världen
Idag är vi bortskämda med helt enorma öppna världar. De fylls av både långa transportsträckor och saker att se och göra. Balansen är ofta svår där vi ibland antingen tycker det är alldeles för plottrigt. Eller så är det på tok för tomt. Överlag tycker jag de båda japanska landskapen vi utforskar i dessa äventyr bjuder in till en bra variation - med lite olika design. Ghost of Yotei är betydligt mer öppet sett till landskapen. Det uppmanas att rida över fälten och man har placerat ut hav av blommor som ökar farten på ens springare. Shadows är mer tätt. Mer saker att klättra på, runt och över. Här finns fullt med större och mindre byar att utforska även om de är lite väl lika. Vi bjuds på betydligt mer stigar och höjdskillnader i Assassin's Creed och det har också en helt sömlös karta medans Yoteis olika regioner visserligen är hopväxta men där olika landskap nås genom en mellansekvens och en laddningsskärm. Det är fantastiskt att utforska dem båda och även om Yotei har en liten fördel i och med att det visuella är så vackert så känner jag ändå att min upptäckarlusta varit lika givande i båda spelen. Därför blir det oavgjort.
Vinnare: Oavgjord

Detta är en annons:

Strider
I både Yotei och Shadows slåss man en hel del. Båda spelen bjuder på massor av olika vapen, en del intressanta spelmekaniker och varierande strider. Med två protagonister i Shadows går det såklart att finna sin preferens och med olika typer av specialattacker kan både Naoe och Yasuke dela ut ordentligt med smisk. Men det är samtidigt ganska simpla strider i Shadows. Det krävs inte särskilt mycket finess och i de sektioner man spelar som, eller väljer, Yasuke så är han som en stridsvagn som ofta enkelt plöjer genom motståndet. Ghost of Yotei förlitar sig lite mer på pareringar och en större dos finess. Det går dessutom att dra upp svårighetsgraden ordentligt här för en riktig svettig utmaning. Det finns också en stor fördel att skifta mellan Atsus olika vapen då de är märkbart mer effektiva mot vissa typer av fiender. Som helhet känns hennes bataljer roligare överlag än de som erbjuds i Shadows. Med andra ord är det Yotei som är vinnare i denna strid, om just striderna.
Vinnare: Ghost of Yotei

Assassin's Creed Shadows vs Ghost of Yotei

Uppdrag
Jag ger ju iväg vinnaren här direkt genom att beskriva det såhär positivt. Men Ghost of Yoteis dynamiska struktur på uppdragen känns levande och naturlig. Det är ledtrådar och möten med karaktärer som leder dig mot nästa destination. Det är som att de är snyggt förklädda även om de givetvis bara väntar på en på samma sätt som i alla andra spel. Det lider heller inte av Shadows lite väl överväldigande "mission board" som fylls på och till slut är en ganska stor röra av uppgifter att ta sig an. Framförallt känns Yoteis uppdrag väldigt förankrade i världen. Det är fullt av små sidohistorier som blir som egna, ofta riktigt fascinerande äventyr, i sig. Det lönar sig att stanna upp och lyssna. Det lönar sig att utforska. Det är väl egentligen inte dåligt i Shadows på något vis, bara lite mer förutsägbart och inte lika snyggt gjort. För mig blir det enkelt att tilldela Yotei poängen här då just strukturen på uppdragen känns mer implanterade i upplevelsen snarare än att vara den typiska speldesignen med punkter som ska följas och bockas av.
Vinnare: Ghost of Yotei

Parkour och stealth
Även om det är två spel med en hel del liknelser - så skiljer de sig givetvis också gällande speldesign. När det kommer till att smyga är inte spelen så annorlunda mot varandra. Högt gräs att hasa sig genom är en typisk sådan design som bägge äventyren drar nytta av vid flertalet tillfällen. Det finns lite mer finess i Shadows med skuggor och smidighet att snabbt kunna fly över hustaken. Vilket då naturligt leder oss in på den andra punkten; parkour. Visst att Atsu får klättra uppför en hel del bergsväggar. Hon svingar sig också, precis som Naoe över avgrunder med en änterhake och rör sig smidigt. I kontrast till hur Yasuke, som ju förflyttar sig ungefär som jag personligen hade gjort på en hinderbana, så är hon ju såklart en klar vinnare. Men så har ju Shadows en kvinnlig shinobi som snabbt klättrar upp till toppen av höga torn, rör sig graciöst och smyger och hoppar över hustak likt en ninja förväntas göra. Visst, Assassin's Creed som serie har ett tydligare fokus på sådant här än vad Ghost-serien har - så det är väl egentligen inte så konstigt att den blir vinnare här.
Vinnare: Assassin's Creed Shadows

Detta är en annons:

TOTALSEGRARE:
Ghost of Yotei
För någon som nu har äventyret i massor av timmar i båda dessa spel så var det roligt att ställa just bägge dessa emot varandra. Jag älskar ju öppna världar i allmänhet och jag tycker att Japan som skådeplats fungerade suveränt i Assassin's Creed dit serien då till slut hamnade. Jag gillar också att dessa äventyr, trots flertalet liknelser, bjuder på distinkta skillnader i hur de ser ut och på många sätt upplevs. Ghost of Yotei känns ofta som ett mer finputsat äventyr. Där den bländande grafiken (även om jag då håller Shadows väldigt högt här också) bjuder in till en väldigt filmisk upplevelse med helt fantastiskt atmosfär. Det finns också mer finess i både strider och uppdrag i Ghost of Yotei. Detta gör att jag då sätter Atsus äventyr högst i slutändan Med fyra mot ett i poäng (och så en oavgjord) så får man ändå påstå att det är en rätt stabil seger för Sucker Punch fantastiska Ghost of Yotei.

Du har väl inte missat de andra delarna?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt
Elden Ring vs Bloodborne
Gran Turismo 7 vs Grid: Legends
Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla
Animal Crossing: New Horizon vs Disney Dreamlight Valley
Dying Light vs Dying Light 2
Final Fantasy XVI vs Final Fantasy VII: Rebirth
Helldivers 2 vs Warhammer: Darktide
Zelda: Breath of the Wild vs Zelda: Tears of the Kingdom
Starfield vs No Man's Sky
Rise of the Ronin vs Ghost of Tsushima
Street Fighter 6 vs Mortal Kombat 1
Space Marine II vs Gears 5
Astro Bot vs Ratchet & Clank: Rift Apart



Loading next content